Українська національна та громадська ідентичність

ПРОГРАМА КУРСУ

«УКРАЇНСЬКА НАЦІОНАЛЬНА ТА ГРОМАДЯНСЬКА ІДЕНТИЧНІСТЬ» 

Актуальність курсу зумовлена потребою утвердження української національної та громадянської ідентичності, розбудови інституційної спроможності держави та громадянського суспільства. Здатність України протидіяти безпековим загрозам залежить від розбудови ефективної навчально- виховної системи, важливою складовою якої є національно-патріотичне, військово-патріотичне виховання та громадянська освіта населення.

Мета курсу: підвищення рівня громадянської, соціальної, культурної, лідерської, етичної компетентностей осіб – учасників освітнього та виховного процесу шляхом утвердження української національної та громадянської ідентичності, необхідних для реалізації державної політики у цій сфері.

Обсяг (тривалість): 60 годин (2 кредити ЄКТС)

Форми проведення курсу: очна, дистанційна, змішана.

Основні завдання:

  • ознайомити із засадами державної політики у сфері утвердження української національної та громадянської ідентичності;
  • розширити знання про інструменти реалізації державної політики у сфері утвердження української національної та громадянської ідентичності;
  • формувати здатність реалізовувати політику у сфері утвердження української національної та громадянської ідентичності;
  • поглибити знання з історії державотворення, національно-визвольної боротьби Українського народу за право на самовизначення та боротьби проти ідеології «рашизму»;
  • удосконалити компетентності за напрямами національно-патріотичного, військово-патріотичного виховання та/або громадянської освіти;
  • удосконалити    вміння    застосовувати    форми    і    методи    навчального та виховного процесів, спрямованих на утвердження української національної та громадянської ідентичності, формування оборонної свідомості на основі героїчного минулого та суспільно-державних (національних) цінностей, з урахуванням досвіду національно-патріотичного виховання громадських організацій;
  • формувати здатність реалізовувати і захищати права та свободи людини і громадянина, відповідально ставитися до обов’язків громадянина, брати активну участь у суспільному та політичному житті, підтримувати розвиток демократичного суспільства та утверджувати верховенство права;
  • удосконалити вміння ефективної взаємодії   з   учасниками   освітнього та виховного процесу, суб’єктами сфери утвердження української національної та громадянської ідентичності на засадах партнерства та підтримки;
  • формування лідерських компетентностей, особистої психологічної та духовної стійкості, проактивної життєвої позиції і усвідомленої громадянської відповідальності;
  • розвиток громадянських компетентностей на основі загальнолюдських цінностей та суспільно-державних (національних) цінностей України.

Зміст програми та форми роботи

Під час навчання за очною формою проводяться тренінги, лекції, презентації, тематичні дискусії, практичні завдання, аналіз ситуацій, кейсів та роз’яснення ситуаційних завдань, виконання творчих завдань, індивідуальна та групова робота учасників.

Під час навчання за дистанційною формою у синхронному режимі передбачається учать у вебінарах, під час яких проводяться лекції, презентації, тематичні дискусії, практичні завдання, аналіз ситуацій, кейсів та роз’яснення ситуаційних завдань, виконання творчих завдань, індивідуальна та групова робота учасників.

Змістовий модуль 1

Державна політика у сфері утвердження української національної та громадянської ідентичності: механізми формування і реалізації

 Тема 1. Держава як інститут утвердження української національної та громадянської ідентичності

 Держава як інститут політичної системи. Закон України «Про основні засади державної політики у сфері утвердження української національної та громадянської ідентичності»: структура, зміст, термінологія, складові державної політики у сфері утвердження української національної та громадянської ідентичності. Стратегічні цілі державної політики у сфері утвердження української національної та громадянської ідентичності: формування та реалізація політики.

Тема 2. Державна політика національної пам’яті

Феномен історичної пам’яті. Поняття «політика пам’яті». Політика формування історичної пам’яті: світовий і вітчизняний досвід. Пам’ять і меморіалізація. Структура політики пам’яті в сучасній Україні. Європейські цінності та принципи. Взаємодія та координація суб’єктів сфери утвердження української національної та громадянської ідентичності. Особливості місцевих, регіональних, національних та глобальних стратегій соціокультурного розвитку.

Тема 3. Сучасні інструменти формування української національної та громадянської ідентичності

Демократія та громадянське суспільство в Україні крізь призму цивілізаційного розвитку. Сутність і поняття національних історичних наративів у регіональному вимірі: національно-визвольна боротьба за українську незалежність. Протидія пропаганді та популяризація суспільно-державних (національних) цінностей. Формування критичного мислення та медіаграмотності. Сучасні форми, методи роботи з аудиторією у навчальному та виховному процесах щодо формування української національної та громадянської ідентичності. Успішні практики реалізації проєктів з утвердження української національної та громадянської ідентичності.

Змістовий модуль 2

Національно-патріотичне та громадянсько-патріотичне виховання

Тема 4. Культура та історія України як підґрунтя національно-патріотичного виховання

Етногенез формування української нації. Історія українського державотворення та боротьби Українського народу за право на самовизначення. Розбудова незалежної української держави. Креативний потенціал формування особистості. Методи і форми національно-патріотичного виховання. Громадянсько-патріотичне виховання та духовно-моральне виховання. Досвід громадських організацій у реалізації національно-патріотичного виховання. Організація заходів та реалізація проєктної діяльності, спрямованої на національно-патріотичне виховання молоді.

Тема 5. Громадянська освіта

Правова держава. Права і свободи людини і громадянина. Громадянське суспільство, його структура та функціонування. Взаємодія громадян і держави в досягненні суспільного добробуту. Методи і форми громадянської освіти. Протидія російській пропаганді та формування медіаграмотності. Інформаційні та смислові війни російської федерації проти української ідентичності. Інструменти маніпулювання масовою свідомістю населення. Інформаційно-психологічні операції в системі протидії російській пропаганді.

Тема 6. Громадська участь

Громадська участь в Україні: історія та сучасний стан. Громадянське лідерство та політична участь у житті суспільства. Форми громадської участі, доступні в Україні (мирні збори, громадські об’єднання, звернення, вибори, громадські слухання, бюджет участі тощо), їх правове регулювання та практичне застосування. Громадянська відповідальність за суспільно-політичні процеси. Громадянська ідентичність: подолання байдужості, безправності, меншовартості і формування активної громадянської позиції. Активність громадян та ефективність громадської участі в Україні.

СТРУКТУРА ПРОГРАМИ

Усього Лекції Практ. Самост. роб
Змістовий модуль 1. Державна політика у сфері утвердження української національної та громадянської ідентичності: механізми формування і реалізації 30 6 6 18

1.1 Держава як інститут утвердження української національної та громадянської ідентичності

10 2 2 6
1.2 Державна політика національної пам’яті 10 2 2 6
1.3 Сучасні інструменти формування української національної та громадянської ідентичності 10 2 2 6
Змістовий     модуль     2. Національно- патріотичне та громадянсько-патріотичне виховання 30 6 6 18
2.1 Культура та історія України як підґрунтя національно-патріотичного виховання 10 2 2 6
2.2 Громадянська освіта 10 2 2 6
2.3 Громадська участь 10 2 2 6
Всього 60 12 12 36

Рекомендована література

  1. Антропологічний код української культури і цивілізації : [монографія: у 2 кн.]. / О.О. Рафальський [та ін.]; НАН України, Ін-т політ. і етнонац. дослідж. ім. І.Ф. Кураса. К.: ІПіЕНД ім. І.Ф. Кураса, 2020. Кн. 1. 428 с.; Кн. 532 с.
  2. Бойко О.Д. Історія України: Підручник. К.: «Академвидав», 717 с.
  3. Борисова О.В., Климов А.О. Історія української державності. У 2-х т. К.: Кондор, Т. 1. 314 с.; Т. 2. 464 с.
  4. Громадянська освіта : метод. вказівки до практ., семінар. занять та самост. роботи для здобувачів освіт.-проф. програм перш. (бакалавр.) рівня вищ. освіти / уклад. А. Г. Нітченко, О. Г. Козинець, Н. В. Шакун, О. В. Герасименко. – Чернігів : НУ «Чернігівська політехніка», – 46 с.
  5. Історія і культура України: електрон. підручник для студ. природнич. і техн. спец. / В.В. Іваненко, Г.Г. Кривчик. [Електронний ресурс]. URL: http://eadnurt.diit.edu.ua/bitstream/123456789/4653/1/Ukraine_history.pdf
  6. Історія української культури: навч.-метод. посіб. Видання друге, виправлене та доповнене: О.А. Любич, В.В. Співак, О.І. Олійник, С.І. Чебаненко, Н.Д. Ковальчук, Н.В. Шакун. – Чернігів: ФОП «Баликина С.М.», – 540 с.

Допоміжна 

  1. Бойко О.Д. Історія України: Підручник. К.: «Академвидав», 717 с.
  2. Гирич І.Б. Українські інтелектуали і політична окремішність (середина ХIХ – початок ХХ ст.) [Текст]: [монографія] / Ігор Гирич; НАН України, Ін-т укр. археографії та джерелознавства ім. М.С. Грушевського. Вид. 2- ге, випр. і допов. К.: Українські пропілеї, 453 с.
  3. Гуржій О., Реєнт О. Славетна Україна. Битви та повстання від княжої до імперської доби. К.: Арій, 352 с.
  4. Киселиця С. В., Крук О. І. Соціогуманітарні виміри громадянської свідомості: від мешканців до громадян // Вісник Львівського університету. Філософсько-політологічні студії. Вип. Львів : Львівський національний університет імені Івана Франка; Видавничий дім «Гельветика», 2021. С. 43- 50.
  5. Ковальська-Павелко І. «Війни пам’яті» як ключовий чинник формування державної політики пам’яті в сучасній Україні. Krakowskie Studia Małopolskie 2022, nr 3 (35). С.7-26.
  6. Критичне мислення та медіаграмотність у цифрову епоху: виклики та можливості для української освіти. / О. В. Лабенко, Н. В. Шакун, Т. П. Заїка // Перспективи та інновації науки. – – №12 (30). – С.331-346.
  7. Крук О., Киселиця С., Мазур Т. Становлення громадянського суспільства і формування громадянської позиції у мешканців прикордоння // Вісник Львівського університету. Філософсько-політологічні студії. 2022. Вип. 40. Львів : Львівський національний університет імені Івана Франка, Видавничий дім «Гельветика». С. 154-163.
  8. Левицький М. Історія українського війська. К.: Центр навчальної літератури. 846 с.
  9. Мандрагеля В.А. Формування європейської ідентичності: утопія чи реальність Вісник Житомирського державного університету імені Івана Франка. Філософські науки. Випуск № 2 (86). С. 28 – 38.
  10. Набок С. Держава і політика пам’яті: досвід чотирьох Президентів України / С. Набок // Наукові записки Інституту політичних і етнонаціональних досліджень ім. І. Ф. Кураса НАН України. – – Вип.5- С. 393-421. – URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Nzipiend_2011_5_30.
  11. Шакун Н.В. Соціальна відповідальність як чинник громадянського поступу в Україні / // Ukraine – EU/ Modern Technology, Business and Law: collection of international scientific papers : in 2 parts. – Part 1. Modern Priorities of Economics. Societal Challenges. – Chernihiv : CNUT, 2017. – P. 181-183.
  12. Шакун Н.В. Аксіологічні стратегії соціального порозуміння в Україні // Проблеми внутрішньо переміщених осіб в Україні та шляхи їх вирішення: наук.-практ. круг. стіл (м. Чернігів, 23 трав. 2017 р.). – Чернігів : ЧНТУ, – С. 26-28.
  13. Шакун Н.В. Креативність як основа професійного становлення особистості // Науковий діалог «Схід-Захід» : матеріали ІІ всеукр. наук. конф. з міжнар. участю (м. Кам´янець-Подільський, 10 лип. 2013 р.): у 4 х ч. – Дніпропетровськ : Інновація, – Ч. 4. – С. 142-145.
  14. Шакун Н.В. Феномен громадянської активності: щодо питання про досвід реалізації локальних ініціатив / Н. В. Шакун, І. Карпова // Дні науки філософського факультету – 2017 : Міжнар. наук. конф. (м. Київ, 25-26 квіт. 2017 р.). – Київ : Київський університет, – Ч. 8. – С. 29-33.

Інформаційні ресурси 

  1. Бібліотека текстів з історії української культури, першоджерела з історії української літератури та мови, історії України. [Електронний ресурс]. URL: http://izbornyk.org.ua/
  2. Історія України ІХ–ХVІІІ ст. Літописи, давня українська література, літературознавство, історія, історичні мапи. [Електронний ресурс]. URL: litopus.org.ua
  3. Краєзнавство, народознавство, історія: [Електронний ресурс]. URL: vesna.org.ua/txt/kra.html
  4. http://www.nibu.kiev.ua/
  5. Національна парламентська бібліотека України. [Електронний ресурс]. URL: http://elib.nplu.org/
  6. Український інститут національної пам’яті [Електронний ресурс]. URL: https://uinp.gov.ua/
  7. Наукова бібліотека НУ «Чернігівська політехніка» [Електронний ресурс]. URL: http://library2.stu.cn.ua/